Straagmanagersoverleg 17 september 2024
Inloop vanaf 18:15u
Start 18:30u tot 20:00
Locatie: Brasserie ‘Njoyz (Veerstraat 12)
Catering wordt verzorgd
Niet aanwezig met bericht: Trev en Eva (Kapelstraat), Tom (Veerstraat/Plein)
Agenda
- Opening door Paul Agterberg.
- Kiezen straatmanagers voorzitter.
- Goedkeuring notulen 16-4-2024
- Inzicht budget en toewijzingen | Financiën | Niels Bronkhorst | Inzage (Toestemming wordt handmatig gegeven)
- Plaatsing kerstbomen door ‘Avontuur’ | Jos
- Monogram straatmanagers | Jos en Tessa
- Bob 2025 | Statistieken en trivia | Tessa
- Plannen gemeente (Elroy) | Tessa
- Rondvraag | Informatie overige onderwerpen zijn te vinden op www.bestofbussum.nl/ondernemers
- 19:30 Ismail Chakkaf (BOA) aan het woord/kennismaking
Aandachtspunten/vermeldingen
- De kunstkerstbomen geleverd door Avontuur zullen volgens afspraak rouleren.
- Spiegelstraat
- Huizerweg
- Veerplein/ Brinklaan
- Sinterklaas feest in Bussum op zaterdag 23 november:
- Sinterklaas zal op 4 podia kinderen ontvangen in Bussum
- Hierbij zullen pieten de kinderen vermaken
- Er zal een spannend thema worden gehouden door de Sint met zijn pieten.
- Ideeën om dit te ondersteunen horen wij graag.
- Verlichting voor de feestdagen zullen wederom weer worden opgehangen door Avontuur BV. Indien er nog aanpassingen nodig zijn dan hoor ik deze graag tijdig. 23-26 oktober. Kerstbomen: 19 november.
- Kerst thema zal nog met Elroy worden besproken
- Boom bij spoorwegovergang Spiegelstraat/ Meerweg wordt gekapt. Een nieuwe grote boom staat klaar in het park aan de Vlietlaan om deze te vervangen. Waarna in overleg deze wordt voorzien van feestverlichting.
- Nagedacht wordt er over straatversiering welke regelmatig kan worden ingezet om extra aandacht te creëren voor ons dorp.
- Begroting 2025 is ingediend bij de penningmeester. Na goedkeuring zal deze besproken worden tijdens een extra bijeenkomst.
Aanpassingen monogram
Aanpassing: Toevoegen van gebiedsmanagers.
Doel: Reguleren geldstromen van gebiedsbudgetten en de plannen hiervoor.

Beleidsverandering BoB
Een kleine schets van wat er gebeurt als men actief deelt met Best of Bussum.
Dit doet men door:
- @bestofbussum te taggen dan word ik op de hoogte gebracht en kan ik delen in het verhaal waar het 24 uur blijft staan.
- Best of Bussum als bijdrager toe te voegen, dan kan het een permanente plek op de tijdlijn krijgen. (Je maakt een nieuwe post aan en direct onder ‘locatie toevoegen’ staat een optie ‘personen taggen’, tik hier op en voeg Best of Bussum toe als bijdrager).
- 5 juli: Muziekfestival. Niks met BoB gedeeld, enkel eigen filmpjes online gezet.
- 7 september: Koopjesdag, 1 deelactie vanuit een ander account.
- 15 september: Bussum Culinair, 4 deelacties vanuit andere accounts.

Social Media statistieken
Bij gebrek aan een visuele weergave, hier de statistieken van februari t/m mei (3 maanden, start van BoB).
- 147.6K Bereik (Reach)
- 2.7K Content Interaction (Interactie)
- 532 nieuwe volgers in deze periode (954 volgers bij start BoB)
Statistieken BoB juni-september

Kanttekeningen
De rode en groene cijfertjes vertellen alleen dat er in het begin veel bezoekers kwamen t.o.v. de 3 voorgaande maanden en in de 3 laatste maanden van de 2e periode relatief weinig in de vergelijking met de 3 maanden ervoor.
Dit is te verklaren door:
De voorgaande 3 maanden van de eerste statistieken BoB helemaal stilstond en we ook nog Spring is in the Air hadden dat sterk geïntegreerd was met de website (zie link clicks) en veel aandacht gaf aan de gast-ondernemers die zelf ook veel reageerden op de posts, zie interacties (!!!).
De rode cijfers in de tweede statistieken zijn te verklaren door de vakantieperiode, maar ook het gebrek aan reacties en deelacties.
Conclusies
- Doel: 10.000 volgers, dan zijn we grote spelers.
- Onderzoek heeft uitgewezen dat men erg geïnteresseerd is in de verhalen over lokale winkels, maar er niet zo snel op reageert. Wordt dit wel gedaan dan is dit meestal met specifieke vragen over de winkel die alleen de winkeleigenaar kan beantwoorden, hier wordt echter nagenoeg niet op gereageerd. Maar dat doet men sowieso al niet hun eigen stukje, echt een gemiste kans.
- Hoewel er een mooie groei is moeten we nu hard doorpakken met fysieke reclame en acties.
- Vooral veel reageren en delen, ook onderling. Daar hebben we de ondernemers hard voor nodig!!! Likes zijn echt niet voldoende.
- Beleidsverandering is nodig gebleken. Het is moeilijk om ondernemers te activeren. De rollen zijn nu iets omgedraaid: We geven extra aandacht aan de ondernemers die wél initiatief tonen door filmpjes en fotoreeksen (met muziek) te delen in de verhalen, mits BoB is getagd.
- Content op de tijdlijn blijft ongeveer hetzelfde, al hangt de hoeveelheid voorgestelde ondernemers af van het aantal aanmeldingen.
- De groei van het kanaal is consistent en hangt daarnaast ook duidelijk samen met evenementen en acties.
Bij Facebook zien we ongeveer hetzelfde gebeuren als bij Instagram. Het grote verschil is dat Facebook maar weinig groeit. Dit komt omdat wij ons richten op een doelgroep die hoofdzakelijk op Instagram zit.

Statistieken per tijdsperiode
Deze statistieken zijn per tijdsperiode (van-tot).
Bereik
- 6 februari, aanvang BoB: 0
- 6 februari – half april: 53.325 (Navigatie van Spring is in the Air en veel interactie met gast deelnemers)
- Half juni – half september: 17.800 (Normale statistieken inclusief rustige vakantieperiode)
Aantal volgers
- 6 februari, aanvang BoB: 979
- 6 februari – half april: +405 (1384 totaal) *Incl startup en Spring is in the Air
- Half juni – half september: +320 (1704 totaal) *Incl vakantieperiode
Interacties
- 6 februari, aanvang BoB: 0
- 6 februari – half april: 3000
- Half juni – half september: 1800
Interactie met links
- 6 februari, aanvang BoB: 0
- 6 februari – half april: 22
- Half juni – half september: 76 (Incl meer gebruik van verhalen)
Bereik
- 6 februari, aanvang BoB: 0
- 6 februari – half april: 19.400 (Navigatie van Spring is in the Air en veel interactie met gast deelnemers)
- Half juni – half september: 20.500 (Normale statistieken inclusief rustige vakantieperiode, relatief groot bereik door delen met Nieuws uit Bussum en Omstreken)
Aantal volgers
- 6 februari, aanvang BoB: 688
- 6 februari – half april: +269 (957 totaal) *Incl startup en Spring is in the Air
- Half juni – half september: +93 (c.a. 1100+ totaal) *Incl vakantieperiode (FB rondt getallen boven de 1000 af)
Interacties
- 6 februari, aanvang BoB: 0
- 6 februari – half april: 3000
- Half juni – half september: 2400
Interactie met links
- 6 februari, aanvang BoB: 0
- 6 februari – half april: 649
- Half juni – half september: 282 (Facebook is link-vriendelijker dan Instagram)
Wat zeggen de volgers groeipercentages?
De groei van BoB is statistisch gezien ver bovengemiddeld, dit is omdat kanalen zoals Best of Bussum erg niche zijn omdat de doelgroep relatief klein en lokaal is. De nieuwe volgers zijn zogenaamde organische volgers. Dit zijn mensen die vanwege betrokkenheid zijn gaan volgen, niet omdat ze een advertentie hebben gezien bijvoorbeeld.
Instagram: Normale groei voor soortgelijke kanalen (Dorpen en commercie): 10-20%. Succesvolle initiatieven: 25-30%
Facebook: Normale groei voor soortgelijke kanalen (Dorpen en commercie): 5-12%. Succesvolle initiatieven: 15-20%
Echter, zoals eerder geconstateerd kunnen deze cijfers nog aanzienlijk omhoog, mits er meer interactie is.
Hierbij moeten we nogmaals de nadruk leggen op het succes van SiitA en het geven van een podium aan gast-ondernemers die zelf veel content van BoB hebben gedeeld en ook veel op BoB content hebben gereageerd.
De verwachting is dat dit groeipercentage uiteindelijk op een iets lager percentage zal stabiliseren, maar laten we met zijn allen ons best doen om een koploper te blijven!
Doelgroepen
Demografie IG
15 april
- Bussum: 49,1%
- Naarden: 13,7%
- Hilversum: 7,3%
- Huizen: 5%
- Amsterdam 3,7%
13 september
- Bussum: 49%
- Naarden: 12,2%
- Hilversum: 6,5%
- Huizen: 4,5%
- Amsterdam: 4,2%
Interessant detail: Amsterdam begint te duwen en dat is terug te zien in onze statistieken.
Overige percentage is een reeks overige dorpen en is niet inzichtelijk.
Blinde vlekken: Nog steeds Muiden, Muiderberg en Kortenhoef, maar dit zijn ook kleine dorpen.
Leeftijdsgroepen IG
15 april
- 13-17 jaar: 0,4%
- 18-24 jaar: 3,6%
- 25-34 jaar: 13,7%
- 35-44 jaar: 27,5%
- 45-54 jaar: 30,9%
- 55-64 jaar: 18,4%
- 65+ jaar: 5,2%
13 september
- 13-17 jaar: 3%
- 18-24 jaar: 2,6%
- 25-34 jaar: 16,7%
- 35-44 jaar: 28,1%
- 45-54 jaar: 25,8%
- 55-64 jaar: 19,1%
- 65+ jaar: 4,7%
Doelgroepen beginnen te verschuiven: 25-44 jaar is gegroeid, dit is een heel goed teken. Dat betekend dat we nu de juiste doelgroep aanspreken.
De grootste groei (3%) is in de 25-34 jaar groep, dit is de beste doelgroep voor de toekomst van Bussum.
Interessant is dat de groep van 13-17 jaar lijkt te zijn gegroeid. Kanttekening: Deze groep wordt NIET gemeten op instagram, het is het missende persentage als je de andere leeftijden bij elkaar optelt.
Man/vrouw IG
15 april
- Man: 17,6%
- Vrouw: 82,3%
13 september
- Man: 21,7%
- Vrouw: 78,3%
Interessant detail: BoB begint nu toch meer mannen aan te trekken. Mogelijk ook door de voetbal-actie.
Demografie FB
15 april
- Bussum: 53,5%
- Naarden: 11,7%
- Huizen: 3,7%
- Almere: 2,5%
- Amsterdam: 2%
- Blaricum: 1,2%
- Weesp: 0,9%
- Amersfoort: 0,8%
- Laren: 0,8%
13 september
- Bussum: 49,8%
- Naarden: 11,4%
- Hilversum: 6,3%
- Huizen: 4,1%
- Almere: 2,2%
- Amsterdam: 2,2%
- Blaricum: 1,3%
- Laren: 0,9%
- Kortenhoef: 0,8%
- Weesp: 0,7%
Ook hier zie je terug dat Amsterdam is gaan duwen. Nieuwe speler: Hilversum met 6,3% (eerder 0%).
In de omliggende dorpen is er sprake van een algemene groei van volgers, dit is een goed teken! Vooral Kortenhoef en Weesp.
Leeftijdsgroepen FB
15 april
- 18-24 jaar: 1,2%
- 25-34 jaar: 6,8%
- 35-44 jaar: 16,5%
- 45-54 jaar: 34,9%
- 55-64 jaar: 30%
- 65+ jaar: 10,6%
13 september
- 18-24 jaar: 1,4%
- 25-34 jaar: 8,2%
- 35-44 jaar: 16,5%
- 45-54 jaar: 32,7%
- 55-64 jaar: 29,6%
- 65+ jaar: 11,6%
Opvallend is dat de 65+ groep hier is gegroeid, maar in het geval van Facebook is dat een goed teken (hier zitten immers oudere mensen).
Toch is ook onze primaire doelgroep (25-35 jaar) gegroeid (1,4%) en 18-24 jaar ook (0,2%) iets dat je niet mag verwachten van Facebook. Dat geeft aan dat we sterk zijn het cateren van onze primaire doelgroepen.
Man/vrouw FB
15 april
- Man: 21%
- Vrouw: 78%
13 september
- Man: 22,6%
- Vrouw: 77,4%
Ook hier een kleine groei van mannen.