Best of Bussum Instagram
De tips op deze pagina zijn hoofdzakelijk gericht op filmpjes, maar zijn ook toepasbaar op foto’s.
Wat voor doelgroep heeft Gooise Meren en BoB?
Doelgroep van Best of Bussum én Gemeente Gooise Meren is: Jongeren en jonge gezinnen (15-35 jaar).
Dit publiek zit voornamelijk op Instagram en ook in mindere mate op TikTok.
Verder zijn er nog grofweg 2 groepen, de stijlzoekers en de plezierzoekers, los van de leeftijden. Het is verstandig om jezelf af te vragen bij welke groep jouw winkel past, dit bepaalt namelijk de kwaliteit die jouw filmpjes moeten hebben. De stijlzoeker verwacht meer perfectie dan de plezierzoeker.
De plezierzoeker is op zoek naar beleving. Ze kunnen zichzelf goed tevreden houden en zijn eerder geneigd om over de drempel te stappen bij wat toegankelijkere winkels en zullen winkels met een luxe uitstraling sneller links laten liggen. Een drankje die net even wat anders is dan anders maakt ze al snel tevreden.
De stijlzoeker is op zoek naar stijl en wil vermaakt worden. Deze groep is niet snel tevreden en zal op zoek gaan naar luxe, stijl, service en vooral luxe belevingen.
Hoe doe ik mee met Best of Bussum?
Er zijn een aantal voorwaarden en richtlijnen om goed te kunnen deelnemen aan het Best of Bussum Instagram kanaal.
Hoe kan ik deelnemen aan Best of Bussum?
Meld je bedrijf aan via dit inschrijfformulier; pas dan gaan jouw Instagram video’s gedeeld worden. Dit is (voorlopig) enkel van toepassing op ondernemers die reclamebelasting betalen en/of zich in het winkelgebied van Bussum bevinden nabij het gemeentehuis.
Hoe tag ik BoB?
Gebruik de tekst @bestofbussum; de beheerder van Best of Bussum krijgt dan een privébericht dat het kanaal is getagd. Wij weten dan dat er iets gedeeld kan worden, pak die kans dus!
Pro tip:
Gebruik in je hashtags de volgende tags: #bestofbussum, #gooisemeren, #gooienvecht, #ontdekgooisemeren, #visitgooienvecht, en je straatnaam! Dit zijn tags die veel gebruikt worden en waar ook veel op gezocht wordt. Maak ook gebruik van tags relevant voor jouw branche, evenementen en de tijd van het jaar (denk aan kerst, zomervakantie, etc).
Waarom maar 30 seconden?
Posts op de instagram tijdlijn kunnen zo lang zijn als je wilt. In het verhaal kan dit slechts 30 seconden zijn! Dus als je wilt dat hetgeen wat BoB deelt ook goed overgebracht wordt: Zorg dat je filmpje niet langer is dan 30 seconden of dat de eerste 30 seconden zo interessant zijn dat men door wil klikken naar jouw kanaal om het hele filmpje te zien!
Hoe krijg ik een permanente plek op de tijdlijn van BoB?
Naast de voorstelronde hebben we nog een andere optie voor een permanente plek op de tijdlijn van BoB.
Voordat je op delen klikt, zie je in de opties onder jouw post ‘personen taggen’ staan. Klik hierop en vervolgens op ‘bijdragers uitnodigen’. Nodig Best of Bussum uit, de kans bestaat dan dat jouw post inclusief jouw tekst een potentieel permanente plek krijgt op de tijdlijn van Best of Bussum.
- Wat bijvoorbeeld wel: Winacties, nieuwe seizoenscollectie, exotische items en collecties, evenementen, jubilea, proeverijen, (straat)initiatieven, speurtochten, spontane gebeurtenissen, nieuwe buur, etc.
- Wat bijvoorbeeld niet: Losse items (m.u.v. exotische en specialistische items), kortingen, insiders content (content dat context nodig heeft), foto’s (m.u.v. carrousels en evenementen/activiteiten promotie).
Wees lekker losjes
Vroeger was perfectie alles. Hoe mooier hoe beter. Vandaag de dag is men daar moe van geworden: Je doet dat niet tenzij je écht luxe wilt uitstralen. Als je filmpjes maakt: Wees dus lekker losjes, het hoeft niet perfect te zijn. Men wil graag een kijkje achter de schermen hebben.
- Laat de nieuwe collectie zien (unboxing) [Voorbeeld]
- Trek de nieuwe kleding aan en show het aan de camera [Voorbeeld]
- Maak een compilatie van de nieuwe collectie [Voorbeeld]
- Laat het proces zien van een behandeling
- Gaat iets niet volgens plan of gebeurt er iets grappigs: Laat het zien!
- Evenement? Laat zien hoe je dag start.
- Kopje koffie of thee tijdens je pauze is lekker ‘down to earth’.
- Laat zien hoe lekker jouw gerechten zijn terwijl je ze op tafel zet of laat zien hoe je ze klaarmaakt. [Voorbeeld]
- Vraag je klant of gast om model te staan of feedback te geven.
- Heb je een speciale skill, bijvoorbeeld dans? Combineer het! [Voorbeeld]
- Maak een reeks foto’s of gebruik een reeks foto’s van een leverancier en maak hier een filmpje van. [Voorbeeld]
- Maf doen? Hoe gekker hoe beter!
- Maak een winactie in ruil voor video’s en tags naar jouw bedrijf van klanten/gasten.
- Laat jouw klanten/gasten al winkelend filmen en feedback geven, vooral jongeren zijn hier goed in.
Welke filmpjes krijgen meer prioriteit?
Filmpjes die creatief, grappig of educatief zijn. Ook filmpjes die relevant zijn (bijvoorbeeld een aanstaand evenement) krijgen meer prioriteit.
Heb je zelf een evenement bedacht? Deel dit ook! En neem van tevoren ook even contact op met contact@bestofbussum.nl , dan kunnen we jouw evenement ook op de normale tijdlijn zetten en er extra aandacht aan geven!
Waarom worden mijn filmpjes niet gedeeld?
Dit kan meerdere redenen hebben, namelijk:
- Je hebt je nog niet aangemeld voor de Best of Bussum voorstelronde.
- Er zijn veel aanmeldingen en je bent kort geleden al eens voorbij gekomen.
- Je tagt Best of Bussum niet (@bestofbussum).
- Er zijn consistent problemen met je video’s (slechte belichting, schokkerig beeld, onvolledig, etc).
Hoe maak ik zelf een verhaal?
- Dit kan op 2 manieren:
- Je deelt iets dat al op je tijdlijn staat.
- Je gaat naar je eigen tijdlijn en klikt op het blauwe plusje bij jouw logo.
Pro tips:
- Speel met alle functies en gebruik ook vooral de zoekfunctie voor leuke plaatjes en gifs (bewegende plaatjes) bij het samenstellen van je verhaal.
- Het verhaal verdwijnt na 24 uur. Wil je hem bewaren? Zet hem in je highlights! Deze optie komt vanzelf tevoorschijn op het moment dat je je verhaal deelt.
Algemene vragen
Veel gestelde vragen over Instagram en social media.
Wat is het verschil tussen een verhaal en een tijdlijn?
Je tijdlijn is dat wat men ziet als ze jouw kanaal bezoeken. Een verhaal staat achter jouw logo.
Het is verstandig om altijd nieuwe content op je tijdlijn te zetten, je kan dit ook delen naar je verhaal, via je verhaal zal je de meeste mensen bereiken. Gebruik vooral filmpjes, dit heeft duidelijk de voorkeur.
Pro tip:
Je verhalen verdwijnen na 24 uur, je kan ze, mits relevant vast zetten in een Highlight, dan blijven ze permanent in je Highlights staan.
Welke doelgroep heeft Instagram?
18-34 jaar, precies de doelgroep waar BoB en Gemeente Gooise Meren op inzet.
Is Facebook verleden tijd?
Dat ligt aan jouw klantenbestand en doelgroep. Is dit boven de 30 jaar dan kan je nog wat hebben aan Facebook, al verhuizen steeds meer mensen naar Instagram en Tiktok. Zit jouw doelgroep boven de 60+, dan zal jouw publiek hoofdzakelijk op Facebook zitten.
Is het verstandig als ik met TikTok begin?
Best of Bussum en Gemeente Gooise Meren zetten hoofdzakelijk in op 20-35 jaar en jonge gezinnen. Tiktok heeft gemiddeld een iets jonger publiek. Ook deze worden ouder, dus als 16-24 jaar niet al jouw doelgroep is, is het toch zeker de moeite waard om je te verdiepen in dit social media kanaal.
Hoe krijg ik meer volgers op Instagram?
Deze tips gelden ook voor Facebook en TikTok.
- Minstens 3 posts per week (gebruik ook je verhalen!)
- Werk samen met andere bedrijven en deel elkaars posts, mits relevant.
- Reageer op bedrijven die in jouw branche zitten op een relevante (maar niet intrusieve) wijze.
- Reageer op lokale algemene kanalen zoals Best of Bussum en Visit Gooi en Vecht.
- Zorg voor leuke/grappige/interessante content en gebruik bij voorkeur filmpjes.
- Reageer op je klanten/gasten en zet ze in het zonnetje.
- Zorg dat je relevante tags gebruikt voor je branche, locatie, doelgroep en tijd van het jaar (Zie ‘Hoe tag ik Bob – Pro Tips’ hierboven).
- Zorg dat mensen het leuk vinden om op jouw posts te reageren. Volgers en likes zijn leuk, maar het algoritme vindt jou pas echt leuk als mensen op je gaan reageren en je content gaan delen.
Hoe spreek ik mijn publiek aan?
Je en jij is tegenwoordig normaal. Communiceer op een down to earth manier, alsof jouw publiek een goede bekende van je is.